Pages

Panduan Peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan April 2015

on Thursday 9 April 2015


PEPERIKSAAN ONLINE PENOLONG PEGAWAI PENERANGAN S27 (Jabatan Penerangan Malaysia) [Tarikh Peperiksaan: 15 April 2015] MAKLUMAT JAWATAN, DESKRIPSI TUGAS, PANDUAN DAN RUJUKAN MENGHADAPI EXAM PENOLONG PEGAWAI PENERANGAN.

PEPERIKSAAN ONLINE PENOLONG PEGAWAI PENERANGAN S27

SEMAKAN PEPERIKSAAN ONLINE PENOLONG PEGAWAI PENERANGAN GRED S27


Maklumat Jawatan Penolong Pegawai Penerangan Gred S27            

  •     Kumpulan: Sokongan             
  •     Kem/Jab: Kementerian Penerangan dan Kementerian Kesihatan             
  •     Jadual Gaji:  
Gaji Minimum     Gaji Maksimum     Kadar Kenaikan Gaji Tahunan
 RM1,362.00          RM5,092.00            RM145.00
    
  Syarat Lantikan JAWATAN
PENOLONG PEGAWAI PENERANGAN S27:  

    Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; atau
    [ Gaji Permulaan: RM1,362.00 ] 


    Sijil Tinggi Agama Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; atau
    [ Gaji Permulaan: RM1,362.00 ]


    Diploma dalam bidang pentadbiran awam yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; atau
    [ Gaji Permulaan: RM1,661.95 ]


    Diploma Komunikasi dan Media yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.
    [ Gaji Permulaan: RM1,661.95 ]


    lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

     Syarat Peningkatan Secara Lantikan (PSL):     
        
    Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Pembantu Penerangan adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk PSL ke jawatan Penolong Pegawai Penerangan Gred S27 tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:
    
          i.     mempunyai kelayakan di atas; dan     
          ii.     lulus Peperiksaan Khas; dan     
          ii.     berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.     
                            
    Deskripsi Tugas :     
        
          i.     Kementerian Penerangan     
          Bertanggungjawab melaksanakan aktiviti dan objektif Jabatan, menjalankan tugas pentadbiran dan kewangan di daerah, menganggotai Jawatankuasa-jawatankuasa Tetap dan ‘Adhoc' di daerah dan menyediakan laporan-laporan dan analisa-analisa berhubung dengan isu-isu semasa.     
                            
          ii.     Kementerian Kesihatan     
                a)     Menyelia perkhidmatan tabung darah, peralatan teknikal tabung darah
dan mengurus bekalan dan menyimpan inventori tabung darah.     
                b)     Merangka program Kempen Menderma Darah, pameran dan ceramah serta
mengurus kebajikan para penderma darah.







PAKEJ RUJUKAN LENGKAP PEPERIKSAAN ONLINE PENOLONG PEGAWAI PENERANGAN S27

Jualannya adalah terhad kerana jualannya berbentuk time-sensitive. Lazimnya, jualan panduan ini kepada para calon akan dipantau dengan teliti. Kualiti yang terdapat pada pakej rujukan ini tidak dapat disangkal lagi kerana telah banyak panduan yang dihasilkan oleh Infokerjaya Resources yang telah membantu sebahagian besar calon mengisi jawatan di dalam sektor perkhidmatan awam.


Sedikit makluman kepada anda, Peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27 ini bertujuan mengukur daya pemikiran serta kebolehan calon mengaplikasi maklumat yang diperolehi melalui latihan akademik, bacaan dan pengalaman. Calon-calon yang menduduki peperiksaan adalah dari pelbagai jurusan. Maka soalan-soalan yang dikemukakan meliputi pelbagai bidang dan mempunyai skop yang luas.

Matlamat peperiksaan ini adalah untuk mengukur kematangan pemikiran calon agar sesuai dengan kualiti serta potensi seorang Peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27. Calon-calon perlu menunjukkan prestasi yang baik bagi kesemua bahagian dalam peperiksaan tersebut. Jika prestasi yang sangat baik dipamerkan pada satu atau dua bahagian sahaja maka prestasi keseluruhan calon dianggap oleh pihak SPA sebagai kurang memuaskan. Namun, jika calon mendapat markah yang cemerlang bagi setiap bahagian, maka prestasi keseluruhan dianggap cemerlang. Oleh itu, kami sangat menyarankan anda agar tidak terlalu memfokuskan kepada bahagian tertentu sahaja.

Kelulusan peperiksaan ini merupakan satu daripada syarat lantikan ke skim tersebut. Calon-calon yang memenuhi syarat-syarat lain yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) berserta lulus dalam bahagian ini akan di panggil untuk temu duga.  Ini bermakna peluang untuk dipertimbangkan ke jawatan Penolong Pegawai Penerangan S27 adalah lebih baik.


Dengan terbitnya panduan iaitu Rujukan  Peperiksaan Penolong Pegawai Penerangan S27 ini, anda tidak perlu lagi gelisah dan celaru di mana untuk mendapatkan panduan untuk menduduki peperiksaan ini. Apa yang penting, setelah anda membaca panduan ini, anda perlu praktikkan segala apa yang diajarkan. Mungkin panduan ini juga dapat membantu anda dalam meningkatkan keyakinan anda untuk lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan bertulis ini. Anda boleh, dan anda harus percaya dan yakin bahawa anda memang boleh.


Rujukan Penolong Pegawai Penerangan S27

Peperiksaan Online SPA Terkini Penolong Pegawai Penerangan S27


100++ Contoh Soalan dan Jawapan
Tahu bentuk soalan untuk setiap seksyen penilaian. Contoh soalan ini akan memberikan anda idea persediaan sebelum exam nanti

Gambaran Jelas Format Soalan Setiap Seksyen
Bagaimana untuk anda membahagikan masa yang secukupnya untuk setiap soalan. Lain seksyen lain penilaiannya

Strategi Persediaan dan Menjawab Soalan
Setiap seksyen mempunyai perangkap tersendiri. Seksyen C contohnya bakal 'menyembelih' calon yang tak tahu strategi sulit ini!

30++ Nota Ringkas Rujukan Pantas
Bakal menjimatkan masa anda. Nota ini disusun khas untuk jawatan Penolong Pegawai Penerangan s27 ini. Masa persediaan anda suntuk!


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© NewsKerjaya: Sumber Rujukan Terkini All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template from Forblogger.net|Design byBudak Nakal